15 November 2010

Mengorak Langkah

Hari itu tepat pukul 8.00 pagi ,kami sekeluarga bergerak meninggalkan rumah. Destinasi kami ialah Dewan SMK Gemereh untuk menghadiri program Graduan Kecil Abim Anak 6 Tahun.Kakak kemas berpakaian serba kuning , seragam dengan kawan-kawannya yang lain.

Kami sempat bersarapan dan menu juadah kami ialah roti canai. Hampir pukul 8.45 majlis akan bermula. Ku lihat kakak telah berada di atas pentas bersama rakannya yang lain bersedia untuk menyanyikan asmaul husna sebagai pembuka majlis . Beberapa ucapan disampaikan yang sarat dengan mesej dan harapan ABIM meneruskan program dan aktivitinya di masa akan datang.

Sijil disampaikan satu persatu kepada semua graduan kecil yang siap beratur di sisi dewan, sopan mengikut tunjuk ajar guru-guru. Diselangi pula penyampaian hadiah kecemerlangan kepada pelajar terpilih dan cemerlang akademiknya. Abahnya sebagai Pengerusi BAKA turut naik ke pentas menerima cenderahati penghargaan dari taski.

Sedikit kecewa apabila kakak tidak termasuk senarai itu. Barangkali usahaku masih kurang dan tidak mencukupi untuk melihat kakak beroleh kejayaan. Kakak mendapatkanku dan aku tetap mengucapkan tahniah kepadanya memberi semangat.

Aku tidak terbawa-bawa mengikut perasaan melihatkan senarai nama pelajar cemerlang yang sebahagiannya anak rakan-rakanku. Hari yang bertuah menyebelahi mereka dan tahniah diucapkan.Sedikit perasaan membandingkan kakak dengan anak mereka tidaklah berlarutan.
Mungkin ini permulaan buat kakak untuk memulakan langkah yang seterusnya.




Ya Allah berikanku kekuatan membimbing amanah dan anugerahMu ini ya Allah.
Bimbinglah kami agar tetap berada di jalan-Mu
untuk meraih kejayaan yang Engkau redhai
di dunia dan akhirat. Amienn...



Related Posts with Thumbnails